Omavalvontasuunnitelma 2025


1. Palveluntuottajaa koskevat tiedot

Palveluntuottaja

SkinTone Helsinki
Y-tunnus: 2400962-4

Osoite: Hitsaajankatu 20

00810 Helsinki

Puh. (0) 401 847 741

Sähköposti: kauneus(at)kauneus-jalkahoito-helsinki.com

Internet sivut: https://www.jalkahoitolahelsinki.fi

Vastuu henkilö: Kirsi

2. Toiminta-ajatus

2.1 Arvot ja toimintaperiaatteet ; 

  • Toiminnan tavoitteet: Laadukas asiakaspalvelu, turvallisuus ja hygienia sekä ammattimaisuus.
  • Palveluiden kuvaus: kasvohoidot, jalkahoidot, varpaiden kynsien hoito, kasvohoidot tehdään ilman laitteita, ripsien ja kulmien värjäystä, luonnonripsien taivutusta ja karvanpoisto/sokerointia

Yrittäjä on koulutukseltaan; Erikoiskosmetologi, Jalkojenhoitaja, 
ja toiminut alalla vuodesta 2010. On ammattijäsenenä ; SKY-Kosmetologi ja Super

SkinTone Helsinki toimintaa ohjaavat arvot ovat: 

• Ammatillisuus. Yrittäjän toiminta perustuu ammatillisuuteen. Yrittäjä toimii vastuuntuntoisesti oman osaamisensa rajoissa ja osaa ohjata asiakkaan tarvittaessa jatkohoitoon esim. sairaanhoidon piiriin. Yrittäjä noudattaa eettisiä periaatteita ja toimii tasa-arvoisesti asiakastilanteissa. Yrittäjä huolehtii ammattitaitonsa ylläpitämisestä sekä kehittämisestä kouluttautumalla ja pitämällä yhteyttä kollegoihinsa sekä seuraa oma ammattiyhdistystä ja eri viranomais ohjeistusta. 

• Asiakaslähtöisyys. Hoito räätälöidään aina asiakkaan kanssa yhteistyössä asiakkaan tarpeiden ja toiveiden mukaiseksi, kuitenkin niin, että yrittäjä on ammattilaisena vastuussa hyvinvointia tukevan hoidon suunnittelusta ja toteutuksesta. Palvelu tehdään yrityksen toimitilassa ja yrittäjä toimii asiakkaan itsemääräämisoikeutta kunnioittaen.

• Turvallisuus. Hoidon suunnittelu ja toteutus tapahtuu aina asiakkaan ja yrittäjän yhteisymmärryksessä. Yrittäjä huolehtii, että hoitotilanne pohjautuu luottamukseen ja asiakas kokee olonsa turvalliseksi. Yrittäjä huolehtii, että käytettävät välineet ovat turvallisia ja oikein puhdistettuja sekä huollettuja. Asiakkaalla on oikeus tietää tuotteiden ja välineiden alkuperä ja esim. koostumus. Asiakkaalla on itsellään vastuu lukea ja käyttää tuotteita ohjeuden mukaan, jota hän on ostanut hoitolasta. Hoitotilanteissa yrittäjä huolehtii ympäristön turvallisuudesta, ja mm. asiakkaan asennon turvallisuudesta.

• Asiakastyytyväisyys. Asiakastyytyväisyys ohjaa yrittäjän työskentelyä. Yrittäjä kehittää ja tarvittaessa muuttaa työskentelyään asiakkaan palautteen mukaan. Asiakkaalla on oikeus ja velvollisuus antaa palautetta sekä suullisesti että kirjallisesti, hoitokäynnin aikana tai myöhemmin. Suositellaan kirjallisesti tehty palaute hoitolomakkeeseen. 

2.2 Toiminta-ajatus

Kauneus /Jalkahoito toiminta-ajatuksena on tarjota jalkaterveyttä tukevaa jalkojenhoitoa asiakkaalle toimitiloissa. Toimintaa ohjaa asiakaslähtöisyys ja palvelu suunnitellaan aina yhteisymmärryksessä asiakkaan kanssa. Palvelut sisältävät sekä arvonlisäverottomia palveluja, että arvonlisäverollisia palveluja. Tuotteiden myynti sekä ns. kosmeettiset sekä hemmottelu jalkojenhoidot sisältävät 25,5 % arvonlisäveron 1.9.2024 alkaen. Myös kasvohoidot, ripsien ja kulmien värjäystä ja karvanpoistoa sokerilla yritys tarjoaa. Kaikki kasvohoidot tehdään käsin ja tuotteilla. Tuotesarjana on Puolalainen Arkana ja ranskalainen Fleur´s. Yrittäjä käy säännöllisesti koulutuksissa ja tekee hoidot suomalaisten maahantuojien ohjeiden mukaisesti. Yrittäjä ei ota vastuuta eri allergia reaktioista tai jos asiakas ei ole noudattanut kotihoito-ohjeita. Mutta on hyvä ottaa yhteyttä meihin kirjallisesti tai soittamalla viipymättä, liittyen asian selvittämäksi. Pyrimme hoitamaan asian asiallisesti asiakkaan kanssa ja selvittämään, miten asia voidaan korjata.

3. Omavalvonta

Yrittäjä päivittää omavalvontasuunnitelmaa vuosittain tai tarpeen mukaan useammin. Yrittäjä kouluttaa itseään ja seuraa alalla tapahtuvia muutoksia ja toimintamalleja. Yhteistyö kollegoiden kanssa kehittää yrittäjää työssään. Omavalvontasuunnitelma on nähtävillä yrityksen internet- sivulla. Seuraa lakimuutoksia ja eri viranomaisten muutoksista, laissa ja toimintatavoissa koskien kauneus -ja terveysalan, jotka tulee mm. EU:sta ja Suomen lajissa eri muutoksia.

4. Henkilöstö

Yrittäjä on yksinyrittäjä ja mm. suorittanut terveysalan ammattitutkinnon. Jalkojenhoitotyön osaamisala, jalkojenhoitaja 2011. Lisäksi yrittäjä on kouluttautunut lähihoitajaksi/ hammashoitajaksi ja erikoiskosmetologiksi.  Yrittäjän tiedot löytyvät Julki Terhikistä. Yrittäjä huolehtii omasta työhyvinvoinnistaan. Yrittäjä on toiminut palvelualalla koko uransa ajan.
Päivitetään SPR Ensiapu koulutus EA1 12.1 - 13.1.2026 

5. Toimitilat, laitteet ja tarvikkeet

Yrityksellä on toimitila. Palvelu toteutetaan yrityksessä. Yrityksen laitteet ja tarvikkeet säilytetään yrittäjän liiketilassa, niille varatussa tilassa. Yrittäjällä on käytössä CE merkityt lääkinnällisiä laitteet mm. imupora, ultraäänipesulaite sekä Steril kuumailmasterilaattori. Edellä mainitut laitteet ovat laitteita, niiden käyttö- ja turvallisuusohjeet säilytetään yrittäjän yrityksessä. Laitteiden ja välineiden toimintakuntoa seurataan ja tarvittaessa ne huolletaan asianmukaisesti. Hoitovälineet -ja tarvikkeet sekä suojavarusteet yrittäjä hankkii terveydenhuollon ja jalkojenhoidon ammattilaisille suunnatuista myymälöistä sekä verkkokaupoista. Välinehuolto toteutetaan yrittäjän liiketilassa. Instrumentit puhdistetaan ja desinfioidaan UÄ-laitteessa desinfioituun ja pesuun tarkoitetulla nesteellä. Pesun ja desinfioinnin jälkeen instrumentit steriloidaan kuumailmasterilaattorissa laitteen valmistajan ohjeiden mukaisesti. Käytössä olevien puhdistus- ja sterilointiaineiden käyttöturvallisuusohjeet säilytetään tulosteina yrittäjän liiketilassa. Hoitotyössä syntyvän normaalin jätteen yrittäjä lajittelee yrityksen roskahuoneessa ja oleviin roska-astioihin. Riskijätteen yrittäjä kuljettaa särmäjäteastiassa ja huolehtii sen asianmukaisesta hävityksestä, apteekkiin.

6.Potilasasiamies

Neuvoo potilaita potilaslain soveltamiseen liittyvissä asioissa. Ohjaa ja avustaa muistutuksen, kantelun, potilasvahinkoilmoituksen ja korvausvaatimuksen laatimisessa. Tiedottaa potilaan oikeuksista, ja toimii muutoinkin potilaan oikeuksien edistämiseksi ja toteuttamiseksi.

Potilasasiamiehen tehtävänä on tiedottaa potilaan oikeuksista terveydenhuollon eri palveluissa sekä neuvoa potilaita ja terveydenhuollon henkilöä potilaslain soveltamiseen liittyvissä kysymyksissä, esimerkiksi tiedonsaantia, itsemääräämisoikeutta ja hoidon saatavuutta koskevissa asioissa. Potilasasiamies ei tee hoitoa koskevia päätöksiä eikä voi muuttaa mm. terveydenhuollon ammattihenkilöiden tekemiä hoitoa koskevia ratkaisuja.

Uusimaan Hyvinvointialue löytyy potilasasiamies. Potilasasiamiehet palvelevat sekä hyvinvointialueen että terveyskeskusta koskevissa asioissa.

Potilasasiamiesten tiedot löytyy netistä.

7. Lääkehoito

Yrittäjä ei toteuta lääkehoitoa jalkojenhoidoissaan.

8. Riskien hallinta

  • Riskien tunnistaminen: Riskien hallinta
    • Kauneus / Jalkahoito toiminnan riskitekijöinä voidaan nähdä:

      > laitteisiin liittyvät riskit

      > hoitotoimenpiteisiin liittyvät riskit

      > aseptiikkaan liittyvät riskit
      >asiakkaaseen/omaiseen liittyvät riskit

      > hoitotilaan liittyvät riskit

      >tietosuojaan liittyvät riskit

      Riskejä pyritään hallitsemaan tunnistamalla ja ennakoimalla. Yrittäjällä on vastuu tuoda esille mahdolliset riski- ja vaaratilanteet välittömästi. Mahdolliset haittatapahtumat ja niiden riskit käsitellään avoimesti ja sovitaan mahdollisista ennaltaehkäisevistä toimintatavoista

    • Hygieniaan liittyvät riskit (esim. tartuntataudit).
    • Asiakkaiden turvallisuus
      (allergiat, iho reaktiot tuotteista, ihorikko jalkahoidon yhteydessä, tartunta esim. sieni, syylä).
    • Työturvallisuus; työntekijöiden ergonomia, kemikaalit, tartuntataudit asiakkailta, työntekijän suojaus.
  • Toimenpiteet riskien ehkäisemiseksi:
  • Hygieniakäytännöt:
    • Käsihygienia: Käsien pesu ennen ja jälkeen jokaisen asiakkaan.
    • Työvaatteet: Puhtaat vaatteet ja suojavarusteet; maskit, hanskat, suojamyssy, suojaessu ja visiiri.
    • Työtilan, hoitotuoli, työpöytä, välineet ja suojavälineet puhdistetaan jokaisen asiakkaan jälkeen ja vaihdetaan suojat joka asiakkaan välissä. Suojat: suusuoja, hanskat, essu, myssy, visiiri ja silmälasit ja työkengät, erilliset työvaatteet.
  • Välineiden puhtaanapito:
    • Desinfiointi ja sterilointi: Välineet esipestään, desinfioidaan ja kuivataan sekä steriloidaan jokaisen asiakkaan jälkeen 180° 60 -90min.
    • Yksittäispakattujen tuotteiden käyttö silloin kun mahdollista. Pyyhkeet pestään 95° 90min. Jalkahoito ja kasvohoitoon liittyvät pyyhkeet pestään erikseen. Pesuaine on tuoksuton.
  • Pintojen puhdistus:
    • Työpöytien ja tuolien, lattia, lamppu, kortinlukija, oven kahva puhdistus jokaisen asiakkaan jälkeen.
    • Päivittäinen siivous: lattiat, roskikset, tilat, pöydät, kortinlukija, hana, hoitotuoli, kahvat, peilit.
      > Viikkosiivous tarkempi koko hoitola; hyllyt, kaapit, peilit, pöydät. 
    • Kuukausittain isompi siivous, kaikki
    • Vuosisiivous, iso siivous ja hoitola on silloin kiinni
    • Hygieniaohjeistukset; käsihygienia, työvälineiden desinfiointi, tarkkuus ja huolellisuus hoidoissa sekä hoidot ohjeiden mukaisesti.
    • Asiakaskohtainen terveystietojen kysely; mahdolliset allergiat, perusterveys, aikaisemmat reaktiot hoidoista ja onko käynyt aikaisemmin vastaavassa hoidossa.
    • Laitteiden ja työvälineiden säännöllinen tarkistus; päivittäin ja vuosihuolto imuriporalle. Sakset, hoitolatuoli, ultraäänipesuri pesu ja kunto kerran viikossa ja sterilaattorin toimivuus testataan indikaattoriteipillä päivittäin.

Riskejä pyritään hallitsemaan tunnistamalla ja ennakoimalla. Yrittäjällä on vastuu tuoda esille mahdolliset riski- ja vaaratilanteet välittömästi. Mahdolliset haittatapahtumat ja niiden riskit käsitellään avoimesti ja sovitaan mahdollisista ennaltaehkäisevistä toimintatavoista.

9. Potilasasiakirjat ja henkilötietojen käsittely

  • Tietosuoja:
    • Asiakastietojen käsittely luottamuksellisesti.
    • Tietojen säilytys turvallisesti lukitussa kaapissa.
      Potilasasiakirjat ja henkilötietojen käsittely

      Ensisijaisesti asiakkaasta kirjataan manuaalisesti hoidon suunnitelman paperiseen

      hoitolomakkeeseen:

      • perustiedot

      • yhteystiedot

      • perussairaudet ja allergiat

      • mahdolliset jalkaongelmat

      Yrittäjä täyttää lomakkeeseen muut jalkojenhoitoa koskevat tiedot. Lomake säilytetään asiakkaan suostumuksella seuraavia hoitokertoja varten. Salassa pidettävät paperiset asiakirjat säilytetään lukitussa arkistokaapissa yrittäjän toimitilassa, johon vain yrittäjällä on käyttöoikeudet. Asiakkaan tietoja ei luovuteta eteenpäin ulkopuolisille. Asiakkaalla on oikeus tarkistaa tietonsa. Asiakkaasta kerätyt tiedot hävitetään silppuria apuna käyttäen asiakkaan niin pyytäessä tai viimeistään asiakkuuden päättyessä

  • Asiakkaan terveystietojen kysyminen:
    • Allergiat, sairaudet, lääkitys; diabetes, reuma, verenvuototauti, verenkiertohäiriöt tai muuta joka voisi liittyä jalkahoidoissa. Terveystiedot luetellaan yksitellen kasvohoidoissa, jos hoidossa on paljon eri kontraindikaatioita. Tarkasti läpi yksitellen asiakkaan kanssa. mm. Raskaus ja imetys huomioidaan jokaisessa hoidossa. Hoitojen esteet; niitä ei toteuta jos asiakkaalla on jokin riski hoitoon liittyen. 
      Yrittäjä ei toteuta lääkehoitoa jalkojenhoidoissaan
  • Ennaltaehkäisevät toimenpiteet:
    • Mahdolliset jalkaongelmat,  iho- tai jalkainfektioiden havaitseminen ja toiminta niiden ilmetessä (asiakkaan ohjaaminen lääkärin hoitoon tarvittaessa. Ohjaus jalkaterapian, hierontaan. 
    • 10. Laitteiden kunnossapito:
    • Maahantuojan käyttöohjeiden mukainen puhdistus ja huolto.
    • Säännölliset tarkistukset sähkölaitteet; päivittäin.
  • Kemikaalien käyttö ja säilytys:
    • Käyttöturvallisuustiedotteet (KTT) saatavilla. Maahantuojan ohjeiden mukaisesti kemikaalien, tuotteiden käyttö.
    • Säilytys ohjeiden mukaisesti.
    • Työntekijöiden kouluttaminen/ohjeistus ja lukeminen tuotteiden oikeaan käyttöön.


  • 11. Poikkeamatilanteet:
    • Tartuntatautitilanteet (esim. asiakkaalla havaittu infektio).
    • Työtapaturmat.
    • Asiakaspalautteet.
  • Toimenpiteet poikkeamien sattuessa:
    • Syiden selvittäminen ja korjaavat toimenpiteet.
    • Henkilökunnan ohjeistus uusista toimintatavoista.
  • 12. Koulutuksen sisältö:
    • Hygienia- ja turvallisuusohjeet.
    • Laitteiden ja kemikaalien käyttö.
    • Asiakaspalvelun laatuvaatimukset.
    • Tuotteiden turvallisuusohjeet.
  • Perehdytys:
    • Säännöllinen päivitys eri koulutuksissa (esim. uusien määräysten mukaisesti).
  • 13.Omavalvontasuunnitelman ylläpito:
    • Suunnitelma tarkistetaan  vuosittain tai tarpeiden mukaan, kuin uusia ohjeistuksia tulee esim. Valviralta, terveysviranomaisilta, STUK, TUKES jne
    • Mahdolliset päivitykset ja muutokset toiminnassa kirjataan.

14. Liitteet

  • Siivoussuunnitelma (päivittäiset ja viikoittaiset tehtävät hoitolassa luettavissa.
  • Käyttöturvallisuustiedotteet kemikaaleista. ( Hoitolassa )
  • Välineiden huolto- ja sterilointiohjeet.( Hoitolassa)
  • Asiakaspalaute tulee laittaa sähköpostiin. 
    > Potilasasiamies

    Neuvoo potilaita potilaslain soveltamiseen liittyvissä asioissa. Ohjaa ja avustaa muistutuksen, kantelun, potilasvahinkoilmoituksen ja korvausvaatimuksen laatimisessa. Tiedottaa potilaan oikeuksista, ja toimii muutoinkin potilaan oikeuksien edistämiseksi ja toteuttamiseksi.

    Potilasasiamiehen tehtävänä on tiedottaa potilaan oikeuksista terveydenhuollon eri palveluissa sekä neuvoa potilaita ja terveydenhuollon henkilöä potilaslain soveltamiseen liittyvissä kysymyksissä, esimerkiksi tiedonsaantia, itsemääräämisoikeutta ja hoidon saatavuutta koskevissa asioissa. Potilasasiamies ei tee hoitoa koskevia päätöksiä eikä voi muuttaa mm. terveydenhuollon ammattihenkilöiden tekemiä hoitoa koskevia ratkaisuja.

    Uusimaan Hyvinvointialue löytyy potilasasiamies. Potilasasiamiehet palvelevat sekä hyvinvointialueen että terveyskeskusta koskevissa asioissa.

    Potilasasiamiesten tiedot löytyy netistä

  • Omavalvontasuunnitelmaa päivitetään vuosittain tai tarpeen mukaan. Omavalvonnan seurannasta, arvioinnista ja päivityksestä vastaa yrittäjä. 
  • Omavalvontasuunnitelma päivitetty 10.12.2025


RISKILISTA – HOITOLAYMPÄRISTÖ

1. KOKO HOITOLAYMPÄRISTÖ (YLEISET RISKIT)

Riittämätön käsihygienia → bakteerien/virusten leviäminen

Pintojen puutteellinen desinfiointi

Ilmanvaihdon riittämättömyys → hajut, pöly, aerosolien leviäminen

Laitteiden virheellinen käyttö tai huollon puute

Likaiset tekstiilit tai käsipyyhkeet

Ristisaastuminen hoitohuoneiden välillä

Roskiksen ylivuoto tai väärä jätteiden käsittely

Asiakkaan allergioiden tai sairauksien puutteellinen kartoitus

Kemikaalien väärä laimentaminen tai varastointi

Lattian liukkaus (öljyt, voiteet, vesi)

2. KASVOHOIDOT – RISKIEN TUNNISTUS

Ihoon liittyvät riskit:

Allergiset reaktiot hoitotuotteille (hajusteet, säilöntäaineet, happokuorinnat)

Yliherkkyys tai ihon ärsytys (punoitus, kirvely, ihottuma)

Ihon rikkoutuminen, naarmut tai haavaumat epästeriileillä välineillä

Infektioriski, jos laitteet tai kädet eivät ole puhtaat


Laitteisiin liittyvät riskit:

Ultraäänen liian voimakas käyttö → ihovauriot

Laitteen likaantuneet päät tai suodattimet → bakteerien leviäminen

Työergonomia & turvallisuus

Huono työasento → niska/hartiavaivat työntekijälle

Johdot lattialla → kompastumisriski

3. JALKAHOITO – RISKIEN TUNNISTUS

Hygienia ja välineet:
Ristisaastuminen, jos instrumentteja ei steriloida/autoklavoida oikein

Poranterien riittämätön desinfiointi → sieni- tai bakteeritartunnat

Väärä tai liiallinen mekaaninen poisto → ihorikko

Asiakkaan terveydentila:
Diabeetikon jalkojen hoito ilman tarkkaa huomiota → haavaumat, infektio

Verenvuotohaavat → infektioriski työntekijälle ja asiakkaalle

Ympäristö:
Jalkahoitopölyn kertyminen huoneilmaan → allergia / hengitystieoireet

Märkä lattia jalkakylvyn jälkeen → liukastumiset

4. SOKEROINTI – RISKIEN TUNNISTUS

Ihoon ja hygieniaan liittyvät riskit:
Ihoärsytys, punoitus tai allerginen reaktio sokerimassalle

Karvatupentulehdus (folliculitis), jos ihoa ei puhdisteta ennen ja jälkeen

Mustelmien syntyminen, jos tekniikka on väärä tai iho on herkkä

Liian kuuma massa → palovammat

Ristisaastuminen, jos käytetään samaa spatulaa kastamatta ilman hyviä hygieniakäytäntöjä (ei “double dipping” ilman välivaiheita)

Ympäristöriskit:
Tahmainen massa lattialla → liukastuminen

Sokerimassan roiskeet pinnoilla → bakteerien kasvu, jos ei puhdisteta

5. RIPSEN- JA KULMIENVÄRJÄYS – RISKIEN TUNNISTUS

Kemikaaliriskit:
Allerginen reaktio väriaineille tai hapetteelle

Silmä- ja limakalvoärsytys, jos väriä pääsee silmään

Palovammat, jos hapeteaine jää iholle liian pitkäksi aikaa

Herkistyminen pitkäaikaisessa käytössä (P-Phenylenediamine, PPD)

Työprosessin riskit:
Puutteellinen silmäsuojaus → kirvely tai tulehdus

Välineiden likaantuminen → bakteerien siirtyminen silmäluomeen

Kulmakarvojen liian tumma tai epätasainen lopputulos (imago- ja reklamaatioriski)

6. HOITAJAN TURVALLISUUSRISKIT

Iho- ja allergiaoireet jatkuvasta kemikaalikosketuksesta:

 

Rasitusvammat käsistä, ranteista ja hartioista

Neulanpistotilanteet (jos tehdään ihonsisäisiä menetelmiä kuten lancettia/veitsi jalkahoidossa)

Infektioriski asiakkaalta, jos suojaimia ei käytetä oikein

7. ASIAKKAAN TURVALLISUUSRISKIT

Tieto puutteellinen terveydentilasta → väärä hoito

Asiakas pyörtyy (verensokeriku liika lämmin peti, pelko)

Kemikaali- tai tuoteallergiat
Iho palaa tai rikkoutuu
Henkilötietojen väärä käsittely (GDPR-riski)

Riskianalyysi päivitetty 10.12.2025

SIIVOUSSUUNNITELMA SkinTone Helsinki

1. PÄIVITTÄIN (AAMU / ILLALLA)
Vastaanotto & odotustila:


Pyyhi pinnat (vastaanottotiski, tuolit, pöydät, maksupääte)

Tyhjennä roskikset ja desinfioi roskakorin kansi

Pyyhi ovenkahvat ja valokatkaisimet

Pyyhi lasipinnat (ovi, mahdolliset vitriinit) sormenjäljistä


Hoitohuoneet:
Pyyhi kaikki hoitopöydät, työpisteet ja välinepinnat desinfektioaineella

Vaihda pyyhkeet ja liinat jokaisen asiakkaan jälkeen

Vaihda roskapussit, desinfioi roskis

Imuroi joka asiakkaan jälkeen ja  (tarvittaessa useammin, jos jalkahoidossa kertyy pölyä)

Desinfioi hoitotuolin/pedikyylituolin kahvat, niskatuet ja kosketuspinnat

Pyyhi UV- ja LED-lamppujen pinnat.

Desinfioi hanat ja ovenkahvat

Täytä käsipyyhepaperit

Pese lavuaari ja pöytäpinta

Vie biojätteet ja muut roskat

2. JOKAISEN ASIAKKAAN JÄLKEEN

Jalkahoito:
Poista jalkapöly, imuroi ja pyyhi lattialistat tarvittaessa

Desinfioi hoitotuoli, jalkakylpylaitteet ja jalkatuki

Pese ja sterilisoi/metallidesinfioi välineet (autoklaavi / instrumenttidesinfiointi)

Kasvohoidot:
Vaihda kaikki liinat ja kasvopyyhkeet

Desinfioi laitteiden kosketuspinnat (höyrytin, ultraääni  jne.)

Vaihda roskat, pyyhi öljy- ja voidejäämät pöydiltä

Sokerointi ja ripset/kulmat

Pyyhi sokerointipöytäpinta ja pullojen/kannujen ulkopinnat

Desinfioi pinsetit ja muut välineet

Vaihda kertakäyttöiset suojat.

3. VIIKOITTAIN
Kaikki tilat:
Imuroi lattiat huolellisemmin (rasvanpoistoaine tai tehopesu)

Pyyhi seinäpinnat, oven karmit ja jalat

Pese peilit kauttaaltaan

Desinfioi kaikki valokatkaisimet ja ovenkahvat perusteellisemmin

Tarkista ilmanvaihtoaukot ja pyyhi pölyt

Hoitohuoneet:
Siivoa ja järjestä kaikki kaapistot ja hoitotuotepullot

Desinfioi työtasot syväpuhdistusaineella

Puhdista laitteiden johdot ja alustat.

Seinien alaosat, listat

Pyyhi kaapinovet ja kahvat

4. KUUKAUSITTAIN

Huolto hoitaa ilmanvaihtoritilät ja ilmanvaihdon.

Suorita laitteiden syväpuhdistus pora jalkakylpylaitteet, ultraäänilaite jne.)

Tarkista hoitotuolin mekanismit ja puhdista rakenteet. 

Pyyhi kaikkien valaisimien pinnat ja varjostimet

Siivoa varastot ja järjestä tuotteet FIFO-periaatteella (vanhimmat käyttöön ensin)

Puhdista ikkunoiden sisäpuolet ja pese verhot 1-2 krt vuodessa.

5. INFEKTIONTORJUNTA JA HYGIENIA

Metallivälineet: pesu → instrumenttidesinfektio → kuivaus → sterilisointi/ (SKY-standardit)

Jalkahoidon poranterät: valmistajan ohjeiden mukaan (yleensä desinfektio + sterilointi)

Käytä vain kertakäyttöisiä raspiporanterää.

Jalkakylpylaitteet: huuhtele → pese → desinfioi jokaisen asiakkaan jälkeen

Käsidesi näkyvälle paikalle asiakkaiden ja työntekijän käyttöön.

6. KERTA KUUSSA PÄIVITETTÄVÄ TARKISTUSLISTA

Roskikset kunnossa, ei hajuja

Tuotteiden päiväykset tarkistettu

Pesu- ja desinfioainevarastot täydennetty

Pyykkihuolto: tarkistetaan, ettei mikään ole liian kulunutta

Hoitohuoneiden lamput ja laitteet toimivat normaalisti

Päivitetty 10.12.2025